Page Tab Header

Thursday, August 18, 2011

Simpton HIV/AIDS


Apa saja simpton HIV ?

Kebanyakan orang yang terjangkit virus HIV tidak mengetahui bahwa mereka telah terjangkit virus ini karena mereka tidak langsung merasakan sakit setelah terkena infeksi virus ini. Namun, sebagian orang segera setelah terkena infeksi ini (antara 2 dan 6 minggu) berkembang menjadi “sindrom retroviral akut” yang berubah menjadi penyakit seperti demam glandular, berupa demam tinggi, ruam, pegal sendi dan noda kelenjar membesar.

Satu-satunya cara untuk menentukan apakah HIV terdapat dalam tubuh seseorang pada tahap permulaaan ini melalui pengujian atau test anti bodi HIV atau HIV itu sendiri. HIV telah menyebabkan kerusakan system kekebalan tubuh secara progresif, tingginya kerentanan terhadap inveksi dapat menyebabkkan gejala-gejala HIV.

Apakah tanda-tanda atau simptom-simptom jangkitan HIV ?

Permulaan jangkitan HIV biasanya tidak menunjukkan sebarang tanda. Sebilangan pesakit mengalami gejala-gejala berikut dalam masa 2-6 minggu selepas dijangkiti HIV seperti demam, selesema, sakit tekak, batuk, sakit otot, sakit kepala, cirit-birit, bengkak kelenjar limfa (di leher, ketiak atau pangkal peha), letih, ruam, sakit sendi atau turun berat badan tetapi ini berlainan dari seseorang ke seseorang yang lain. Tanda-tanda awal ini boleh sembuh dalam beberapa hari. Penyakit-penyakit ringan seperti ini juga mungkin bukan disebabkan HIV tetapi akibat jangkitan virus yang lain. Oleh kerana tanda-tanda ini boleh sembuh seperti biasa, is sering disangka sakit biasa.

Ada juga kesan yang dipanggil asymptomatic, iaitu tidak menunjukkan apa-apa tanda sama sekali, yang mungkin mengambil masa beberapa tahun tanpa diketahui sehinggalah sistem daya tahan badannya menjadi lemah dan orang tersebut jatuh sakit disebabkan jangkitan penyakit yang berulang-kali. Keadaan ini amat merbahaya kerana dalam jangka waktu tersebut seseorang yang positif HIV mungkin akan memindahkan virus yang terselindung ini kepada orang lain tanpa disedarinya. Jadi satu-satunya cara untuk mendapat kepastian adalah dengan menjalani Ujian Antibodi HIV terutamanya jika anda rasa anda telah melakukan aktiviti yang berisiko.

Jangan terlalu yakin jika anda berasa sihat. Jangkitan HIV tidak menunjukkan tanda sehingga sistem daya tahan badan anda mulai menjadi lemah. Anda bernasib baik jika ia tiada dalam tubuh anda. Tapi mungkin juga virus itu sedang membiak dan memusnahkan sistem daya tahan badan anda sedikit demi sedikit. Anda mungkin tidak merasakannya, sehingga hampir keseluruhan sistem daya tahan badan anda dimusnahkan. Dan dalam pada anda tidak menyedari kehadiran HIV itu anda mungkin telah menjangkiti orang lain.

Pengesahan segera memungkinkan rawatan segera jika anda disahkan positif HIV. Sebaliknya, alangkah leganya jika anda disahkan tidak menghidapinya.

Bagaimanakah caranya untuk mengetahui samada saya telah dijangkiti ?
Satu-satunya cara untuk mengetahui samada anda telah dijangkiti virus HIV adalah dengan menjalani Ujian Antibodi HIV

Secepat apakah orang-orang yang terjangkit virus HIV berubah AIDS?
Jangka waktu dapat berubah secara cepat bagi orang-orang yang terjangkit virus HIV. Kebanyakan orang-orang terjangkit virus HIV jika tidak diobati, maka berkembang menjadi tanda-tanda penyakit yang berkaitan dengan penyakit HIV dalam jangka waktu 5-10 tahun, namun jangka waktu antara infeksi virus HIV dan diagnosa AIDS sekitar 10-15 tahun, kadang-kadang dapat lebih lama lagi.

Pengobatan antiretroviral dapat mengurangi berkembangnya penyakit AIDS dengan mengurangi muatan kuman orang yang terjangkit penyakit ini.

No comments:

Post a Comment